GERÇEK KAM (ŞAMAN): FAKİR DOSTU VE YARDIMSEVER OLMALIDIR.
Gerçek Şaman/Kam olmanın en önemli şartlarından birisi de; fakir dostu ve yardımsever olmaktır.
Kam/Şaman adaylarının kabul Törenlerinde (ritüellerinde); vermiş oldukları (AND) yeminden bunu anlamaktayız.
Örnek vermek gerekirse:
Şamanın yemin etmesine hem Türk hem de Buryatlaşmış Türklerde rastlamak mümkündür. Aşağıda bu yemin duasının üç örneğini veriyoruz. Şamanın eğitim sürecinde yaşlı Şaman, süpürgeyi suya batırarak adayın sırtına vurur.
Bu sırada dokuz genç erkek bir ağızdan: "Eğer mesleğin seni bir fakirin yanına çağırırsa emeğin için az şey iste, ne verirlerse onunla yetin. Fakirlerin problemi ile ilgilen, onlara yardım et, Tanrıya onları kötü ruhların saldırısından korumak için yakar. Eğer seni kamlık yapmak için zengin birisi davet etse ondan da karşılık olarak çok şey isteme. Eğer kamlık için aynı anda hem fakirden, hem de zenginden davet alsan ilk olarak fakirin davetini kabul et.”
Aday bu öğütleri Şamanın arkasınca tekrar eder ve bunlara emel edineceğine söz verir. Burada Şaman olma merasiminde gelecek Şamanın yemin duası da yukarıda yaşlı Şamanın verdiği öğütleri doğrular durumdadır. V. Priklonskiy'in makalesinden alınmış bir yemin duası ise şöyledir: "Mutsuzların koruyucusu, fakirlerin atası, öksüzlerin anası olacağıma söz veriyorum.”(1) Şeklindedir.
Yine Buryat Türklerinden (Şaman/Kam Kutsanma Töreninden) Kam/Şamanı yetiştiren Usta Kam/Şamanın, aday Kam/Şaman'a öğüdü ise:
"Fakir bir insan senden yardım isterse, oraya yürüyerek git ve emeğin için ondan fazla ücret alma, sana ne veriyorsa onu kabûl et. Daima fakirlerin ve zayıfların yanında ol ve Tanrılara, fakir ve zayıfları, kötü ruhlardan ve onların güçlerinden koruması için dua et. Eğer seni zengin bir adam çağırırsa, ona bir öküz ile git (ezile büzüle gitme/güçlü görünerek git) ve ondan da çok para isteme. Seni aynı anda hem bir zengin, hem de bir fakir çağırırsa, önce fakir olana git, sonra zengin olana”(2) şeklindedir.
Türkiye'de bazı ruhi ve bedeni rahatsılıkları tedavi eden OCAK adı verilen şifacılarda da bu özelliğe rastlanılmaktadır.
Fatih Mehmet Yiğit
Kaynakça:
1-Prof.Dr.Fuzuli Bayat, Ana Hatlarıyla Türk Şamanlığı,Ötüken Y. Sayfa:97-98
2-Agapitov, N.N., ja HangaIov, M. N., Samanstvo u burjat, Irkutskuj gubernii (IVSORGO XIV, 1-2), Irkutsk, 1883. Sayfa:40/Altay Panteonu/Uno Harva/Doğu Kütüphanesi Sayfa :396
Yorumlar
Yorum Gönder