KURTULUŞ SAVAŞINI NİYE YAPTIK?

‘’Eskiden Hıfzıssıhha’da çocuk yaşta bir araştırmaya şahit olmuştum.
Attan kan alınacağı için,burnuna kocaman bir mandal takılırdı.
Sonra da doktor,boynuna kocaman bir iğne batırır,kan alırdı.
Zavallı atın haberi yok,burnu çok hassas olduğu için,mandalla meşgul,
Kanının alındığını fark etmiyor,işte durum bu.’’
Oktay SİNANOĞLU

-Biraz o dönemlerden bahsedelim.1950 lere yaklaşıyoruz,çok partili döneme geçilmiş ve değişimler yaşanıyor.Sizin çevrenizi algılamanız ne doğrultudaydı?
-O zamanlar Turancı var ama sağ sol lafı yok.Herkes milliyetçi ve tek vücut aslında.Şimdi 
bugünkü tabiriyle sol diyeceğimiz olay bir kaç sene sonra geldi.Ben orta bire geçmiştim,
onüç yaşındayım,1947 mi,1948 mi ne Mizzuri(Missouri)gemisi geldi.
-Büyük Amerikan gemisi istanbul’da boy gösterdi.
-Amerikan denizcileri İstanbul’a doldu.Bir sürü rezalet olmuştu, hatırlıyorum,tam kepazelik ve o gün Türkiye değişti.
Birdenbire değişti.Yalta’da kararlaştırmışlar zaten,Paylaşmışlar ama kimse bilmiyor.
O zamana kadar bir yaşayış tarzı vardı Ankara’da.harpten sonra naylon yeni keşfedilmişti,naylon kemer çıktı ortaya,amerikan askerleri doluşunca herkeste bir naylon kemer,naylon çorap merakı.
-Dünyanın amerikanlaşması tüm Avrupa’da aşağı yukarı aynı zamanda oluyor.
-.....Derken Ankara’da birdenbire sokaklar üniformalı amerikan askerleriyle doldu.Çavuşlar geziyor,bir sürü rezillik.Birdenbire polisin kıyafeti değişti,yeni kıyafete şerif arması kondu,kovboy filmlerinden biliyoruz.Polise amerikadan yeni jipler geldi.
Amerikan askerleri doluşunca ev kiralamaya başladılar.Kızılay, Kavaklıdere,böyle muhitlerde en kalburüstü insanlar evlerini amerikalılara kiraya vermeye başladılar.
Verdikleri de er,çavuş,ayak takımı ve birdenbire Ankara’da kiralar korkunç şekilde artverdi.
Ankara’nın iktisadı alt üst oldu.....
-Bütün düzen değişti birdenbire,okula da yansıdı mı?
-Bizim okulda da biraz özenti çocuklar varBizim okul özel okul,TED Yenişehir Lisesi,o çocuklardan birkaç tanesinin evleri amerikalılara kiraya verilmiş,amerikalılarla temastalar.
Okula ‘’Hershey’’çikolatası getiriyorlar,tabi biz aaa deyip bakıyoruz.
-Herkeste Amerikan malı hayranlığı ve merakı başladı.
-Böyle bir heves var,bir amerikalı bulsam da naylon kemer alsam,bana ‘’Hershey’’çikolatası verse diye...
Türkiye bunlara gitti,Avrupa da öyle gitmiş.Avrupa daha da beter Bir sigaraya bir naylon çoraba gitmiş Harpten sonra.
Türkiye’de yiyecek vardı halbuki.
Derken bir hadise oldu;
Bulvar üstünde amerikalının birine apartmanın üçüncü ya da dördüncü katını kiraya vermişler,adamın da bir tane yeni kocaman bir motorsikleti varmış.Pırıl pırıl birşey.
O zaman nereden göreceksin öyle şeyleri,aşağıda kapının önünde duruyormuş.
-Birisi çaldı mı onu?
-Hayır,çok feci,bir çocuk merak etmiş,gitmiş ellemiş motorsikleti,dokunmuş.
Adam balkondan tüfekle vuruyor çocuğu...Hadise oldu bu.Türkiye’de mi yargılanacak,ne olacak derken adamı amerikaya götürdüler.Türkiye’de yargılanmadı.
Bu olayı çok iyi hatırlıyorum ve o zaman Amerika’dan nefret ettim.
Kendi kendime dedim ki,yahu Kurtuluş Savasını niye yaptık?
Burası sömürge olacak dedim,
O yaşta geleceği gördüm.

Oktay Sinanoğlu :’’Türk Aynştaynı’’ 2002

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar