GÖK-TÜRK BİLGE KAĞAN YAZITINDA GEÇEN TÜRK YÖNETİCİSİNDE BULUNMASI GEREKEN TEMEL ÖZELLİKLER:

-BİLGE OLMAK: Akıl ve Bilim yolunu takip etmek, stratejik zekaya sahip olmak, uyanık olmak.

-ALP OLMAK: Savaş sanatını bilmek, iyi bir savaşçı, mücadeleci ve güçlü olmak.

-TÖRELİ OLMAK: Adil yani Tüzeli olmak; adaletle hükmetmek, Töreden ayrılmamak.

-BUDUNCU OLMAK: Halkçı olmak. Ulusu ve Ülkesi için yorulmadan, usanmadan özveri ile çalışmak, yoksul milleti bay/zengin, güçsüz milleti güçlü kılmak. Sosyal refahı ve barışı temin etmek.

Türk Vatanını düşman işgalinden kurtaran, Türkiye Cumhuriyetimizi kuran, Türklerin büyük Atası, Başbuğ Atatürk bu dört özelliğe sahip Bilge bir lider, öncü ve önderdir.

***

BİLGE KAĞAN YAZITINDAN:

Üstte Kök Tenri (Gökyüzü), altta yağız yer kılındığında ikisi arasında kişi oğlu kılınmış(yaratılmış), kişi oğlunun da üzerine eçüm, apam Bumin Kağan, İstemi Kağan oturmuş. Oturup da Türk bodunun ilini, töresini tutu vermiş, [düzen] edi vermiş. Dört bolung hep yağı imiş. sü süleyip dört bolungdaki bodunu hep almış, hep baz kılmış. Başlıyı yükündürmüş dizliyi çöktürmüş. Demirkapı'ya değin kondurmuş. İkisi arasında idi uksuz Gök Türk anca oturur imiş. BİLGE kağan imiş. ALP kağan imiş. Buyruğu yime bilge imiş erinç, alp imiş erinç, beğleri yime bodunu yime düz imiş. Onu[n] için ili anca tutmuş erinç. İli tutup TÖRE [düzen] etmiş (D.2- 3-4) Tanrı, il veren Tanrı, Türk bodunun adı, kü'si yok olmasın diye, özümü o Tanrı kağan oturttu erinç. Ne[ce] yılsı boylarda oturmadım. İçi aşsız dışı donsuz, yavuz, yavlak bodunun üzerine oturdum. inim Kültiğin, iki şad İnim Kültiğin ile sözleşdik. Kangımızın,eçümüzün kazandığı bodunun adı kü'si yok olmasın diye, Türk bodunu için tün uyumadım, gündüz oturmadım. İnim Kültiğin ile, iki şad ile öle yite kazandım. Anca kazanıp bütün bodunu ateş su kılmadım.(D.21-22) Tanrı yarlıkadığı için, kutum, ülüğüm var [olduğu] için ölecek bodunu tirgürüp yedirdim. Yalın bodunu donlu kıldım. Yoksul bodunu bay kıldım. (D.23-24-25) 

Gök-Türk Kağanlığı 

Bilge Kağan Bengü Bitik Taşı

TÜRK BİLGELİĞİ











Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar