Laikliği (Din ve Devlet işlerinin birbirinden ayrılması, her din ve inanca eşit davranılması, din ve ibadet hürriyetinin sağlanması ile dinin baskı aracı olarak kullanılmamasını) Türk Töresi gereği ilk uygulayan Ulus Türklerdir.

XI.Yüzyılda yaşayan ve Türk Devlet Felsefesinin temel kitabını yazan Türk Bilge Yusuf Has Hacib, Kutadgu Bilig adlı eserinde; Laikliğin yani Din ile Devlet işlerinin birbirinden ayrılması gerekliliğinden şu şekilde bahsetmiştir:

"Din dalı ile Dünya dalı birbirine karşıdır; ikisi birbirine yaklaşmaz, bunların yolu birbirini keser. Dinin dünya ile birleştirilmesi güçtür; bu ikisi bir araya gelmez, bunu bilmek kâfidir. Biri yaklaşırsa, diğeri kaçar; ikisini birlikte tutmak isteyen kimse yolunu şaşırır."

Cengiz Han Töresinin 11. Buyruğu şöyle emreder:

11) Cengiz Han, hiç birini diğerine tercih etmeksizin bütün dinlere hürmet edilmesini emretmiştir. Böyle hareket etmeyi Tanrı (Allah) makbul hareket telâkki etmiştir.

Cengiz Özakıncı'nın tespitine göre: Selçuklu Türk Hükümdarı Tuğrul Bey'in Din ile Devlet işlerini birbirinden ayıran Halifenin yetkilerini kısıtlayan uygulamasından esinlenen Voltaire gibi düşünürler (Din ve Devlet işlerinin ayrılması)Laikliği; Fransız yönetimine kazandırmıştır.

Atatürk, Din ve Devlet işlerini birbirinden ayırarak en eski Türk Töresini yeniden tesis etmiş, en doğru yolu benimsemiştir.

Din istismarının da önüne geçmiştir.

Türkiye bugün; bir Afganistan bir İran olmuyor, bir mezhep savaşı yaşamıyorsa Laiklik ilkesi sayesindedir.

Fatih Mehmet Yiğit













Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar