Ben feleği gördüm semah dönerken

Dünyadan ahrete göçeyim derken

Kol kanat bağladım uçayım derken

Kırdı kanadımı kolumu felek


Bir murat almadan fani dünyadan

Yetim yavrularım ağlar arkamdan

Vadem tekmil ise al canı candan

Etmem sana mihnet beş günlük felek


Pir Sultan abdalım böyle buyurdu

Yakasız gömleği bana giydirdi

Ben ayrılmaz idim felek ayırdı

Her daim zulümün bana mı felek


Türk Halk Türküsü 

Ulu Türk Ozan

Pir Sultan Abdal

https://youtu.be/WJLNojUlAu0


Eski Türk Gök-Tanrı inancında; yaratıcı Tanrı'nın  evreni döndürerek yarattığına inanılmıştır. Evren kavramı; anlam itibariyle evrilmekte dönmekte olan gök anlamını ifade eder. Türkler göğün dönüşünün (uzay-zaman) döngüsünün kaderi meydana getirdiğine inanmışlar. Yıldızlarla insanlar arasında görünmez bir bağ olduğuna inanmışlar bu nedenle; Göğün dönüşünü, yün eğertilirken çıkrığın dönüşüne benzettiklerinden kadere Gök-Çarkı/Gök-Çıkrığı demişler daha sonraki dönemlerde buna Çarkıfelek denmiştir. Türkçemizde birisine "kaderin iyi olsun" anlamında söylenen: "feleğin dönsün" Türkçe deyimi halen halk arasında kullanılmaktadır.


Bu Türküde Ulu Ozanımız kadere, feleğe sitem etmektedir.


GÖK-ÇARKI'nın Türk kültür ve inancındaki yeri ile ilgili detaylı bilgiyi TÜRKOLOJİ MAKALELERİ kitabımı okuyabilirsiniz.


Fatih Mehmet Yiğit 


https://youtu.be/WJLNojUlAu0












Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar