"Tuvalılar ve Anadolu Türkleri aynı karında büyüdüler, aynı anadan doğdular. Unutmayın ki atalarınız Şaman inancına sahiplerdi. Kadim zamanlarda atalarınız Gök tanrıya inandığı için tek tanrılı bir başka dine geçmeniz zor olmadı. Siz şimdi İslam dünyasının bir parçasısınız. Ama kanınızda  Türklük ve Şamanizm akıyor. Atalarınızın geleneğini unutmayın. Sovyet döneminde büyük baskı gördük kardeşlerim. Şamanizm ve Tuva Türkçesi unutturulmaya çalışıldı. Ama biz atalarımızın mirasına sahip çıktık."

Kenin Lopsan, Monguş Borahoğlu
Tuvalı Şamanların Ruhani Lideri, Halk Bilim Prof.

EK:
" “Kara Gökyüzü” kültü, canlıcansız varlıklar ve doğa olaylarının kurmuş olduğu İlahi ilişkiye dair halk arasında yaygın olan ve kabul gören mitolojik hikâyelere yer verilmektedir. Şaman inancı içinde başat dinsel güç olan kara gökyüzünün her olayın sebebi olduğuna inanılmaktadır. İyilik ve kötülük ondan gelmektedir. Bu bakımdan yeryüzündeki iyi ve kötü kavramları onun ruh halinde ve nefesinde gizlidir. Eğer iyi bir ruh haline sahipse, yeryüzünde insanlar arasında herşey sakin ve barışçı olur. Hayatın ölümsüz çiçeği, onun ılık nefesiyle yeşerir. Bu bağlamda Tuva şamanizminde önemli inanç motifi, kara gökyüzünün “nefes alışı”dır. İnanışa göre, ilkbaharda ilk fırtına Tuva’nın en yüksek sıradağları MongunTayga’dan eser. Bu esen fırtına, periyodik olarak kara gökyüzünün alıp verdiği nefestir. Kara gökyüzünün gizemi ve ilahi-büyüsel gücü bu nefestedir. Bundan dolayıdır ki buradan gelen şamanlar ruhsal anlamda çok güçlüdür. 

Monguş Kenin-Lopsan, Kara Gökyüzünün Soluk Alışı, Tuva Şamanizminin Mitolojik Mirası, Tuva Y. Ş. Kyunzegeş Yayınevi, Kızıl 2010, 391 s.
İsmet Konak
Türkiyat Mecmuası, C.21/2, 2011

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar