"TURAN" İSMİNİN BULUNDUĞU GÖK-TÜRKÇE BARLIK YAZITI:

TURAN isminin kökeni, Şehname eserine dayandırılarak Farsça olduğu iddia edilse de gerçekte Turan ismi Öz Türkçe'dir. Turan ismi Yenisey Barlık yazıtlarında geçmektedir.

Günümüzde Gök/Kök-Türk, Kırgız ve Uygur Türkleri’nin ürünü olduğu kabul edilen  (Kök Türk Yazıtları’ndan 250-300 yıl daha eski oldukları hesaplanan bu Yazıtın da içerisinde bulunduğu) Yenisey yazıtları Yenisey Irmağı yöresinde bulundukları için sözkonusu adı almışlardır. Aslında sayıları daha da çok olan böylesi yazıtlar, Tanganu dağlarından kaynaklanarak Baykal gölüne dökülen Orhon ırmağından Tuna nehrine, Türk Yakutistan’dan Gobi çölüne denli çok geniş bir bölgeye yayılarak oralardaki Türk kültür ve uygarlığının tapularını oluşturmaktadırlar. Gömüt taşlarına, yazılıkayalara ve türlü gereçlere yazılan 70 parçadan oluşan Yenisey Yazıtlar’ıysa işte bu büyük orman içindeki küçümen bir koruyu temsil eder. Çağlar ötesinden Türk adını ve Türk kimliğini bizlere taşıyan bu korunun tanınmasına ilişkin süreç ise ancak XVIII. yüzyılın birinci yarısında başlayabilmiştir.

TURAN ismi Barlık yazıtında şu şekilde geçmektedir:

Öz Yigen Alp TURAN’dır adım.
Altı Oğuz budunundan,
On üç yaşında ayrıldım.
Er’lik (savaşçı erdemi) adına,
Daha yeni kavuşmuştum ki
Öldüm!
Beyliğimden oldum,
Sizlerden oldum…

Fatih Mehmet Yiğit

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar